مطالب مرتبط

میزان مصرف جو دوسر چقدر است؟

میزان مصرف جو دوسر

جو دوسر یک غله سرشار از خواص است که به شکل‌های مختلف می‌تواند در وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. این غله مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. فیبر، پروتئین، آهن، منیزیم، منگنز و وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر همگی حاکی از این است که باید به‌صورت جدی جو دوسر را وارد رژیم غذایی کنیم. اما آیا مجاز هستیم چه میزان از جو دوسر را مصرف کنیم؟ در این مقاله فدوکس همراه ما باشید تا پاسخ سوال‌هایتان در مورد میزان مصرف جو دوسر را بیابید.

میزان مصرف جو دوسر باید چقدر باشد؟

به‌صورت کلی میزان مصرف جو دوسر روزانه نصف فنجان به صورت خام و یک فنجان به صورت پخته است.

ارزش یک وعده غذایی جو دوسر ساده بدون افزودن ماده غذایی دیگر شامل

  • حدوداً 160 کالری،
  • 5 گرم چربی کل،
  • کمتر از 1 گرم چربی اشباع‌شده،
  • 6 گرم پروتئین،
  • 28 گرم کربوهیدرات
  • و تنها 1 گرم قند طبیعی

است. آن‌چه در مورد میزان مصرف جو دوسر مورد اشاره قرار گرفت، میزان استاندارد است.

اگر در رژیم چاقی یا لاغری هستید یا این‌که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید، ممکن است میزان جو دوسر مصرفی برای شما متفاوت باشد.

میزان دقیق مصرف به عوامل مختلفی همچون سن، جنس، وزن و میزان فعالیت بدنی هر فرد بستگی دارد.

میزان مصرف جو دوسر در روز باید چقدر باشد؟

جو دوسر به سرعت و برای مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. یعنی اگر در وعده صبحانه جو دوسر مصرف کنید تا وعده ناهار اشتهای خوردن چیز دیگری را ندارید.

ضمن این‌که انرژی و توان لازم برای شروع یک روز را به شما می‌بخشد. به همین جهت بهترین وعده برای مصرف جو دوسر صبحانه است.

در حالت کلی اگر در رژیم خاصی نباشید، مجازید نصف فنجان جو دوسر را با آب یا شیر بپزید و با میوه و آجیل دلخواه میل کنید.

در صورتی که در رژیم لاغری هستید و می‌خواهید هم بعد از صبحانه هم بعد از شام ولع خوردن چیز دیگری را نداشته باشید، میزان جو دوسر مصرفی را نصف کنید و در 2 وعده آن را به غذایتان اضافه نمایید.

میزان مصرف جو دوسر و حتی نحوه مصرف آن در رژیم‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد که باید به آن توجه کنید.

قیمت و خرید جو دوسر پرک فوری و معمولی فدوکس

مصرف جو دوسر در شب چه مزایا و معایبی دارد؟

مصرف جو دوسر در شب مانعی ندارد. می‌توانید در وعده شام خود از این غله استفاده کنید. اما از آن‌جایی که جو دوسر برای مدت طولانی به شما احساس سیری می‌دهد نباید بلافاصله قبل از خواب آن را مصرف کنید. حداقل 2 یا 3 ساعت بین خواب و جو دوسر فاصله بیندازید.

«میزان مصرف جو دوسر» در شب به برنامه غذایی شما و اینکه آیا در طول روز این غله را مصرف کرده‌اید یا خیر، بستگی دارد.

یکی از مزایای خوردن جو دوسر در شب این است که مانع ریزه‌خواری‌های شبانه می‌شود؛ زیرا بعد از شام که معمولا زمان ریلکس کردن است و افراد کار خاصی برای انجام دادن ندارند، میل به خوردن خوراکی و اصطلاحا هله‌هوله می‌رود. از این جهت مراقبت از بدن در برابر مواد خوراکی مضر اهمیت دارد.

اگر دیرهنگام از جو دوسر استفاده کنید، ممکن است برای خواب احساس خوبی نداشته‌ باشید. هرچند که جو دوسر حس سنگینی نمی‌دهد اما احساس سیری چرا.

پس بهتر است برای خواب راحت یا 2 ساعت قبل این غله را مصرف کنید یا به طول کل آن را به وعده صبحانه انتقال دهید. اگر هم ورزشکار هستید، می‌توانید 2 ساعت قبل از تمرین جو دوسر مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید: «جو دوسر پرک برای لاغری + طرز تهیه و زمان مصرف» 

مصرف بیش از حد جو دوسر چه مضراتی دارد؟

از قدیم گفته‌اند: «اندازه نگه دار که اندازه نکوست». مصرف بیش از اندازه هیچ چیز خوب نیست، حتی جو دوسر که یک ماده غذایی بسیار مفید است.

اشاره شد که جو دوسر احساس سیری می‌دهد. اگر در مصرف آن افراط کنید، میل به خوردن خوراکی‌های دیگر با خواص دیگر در شما از  بین می‌رود.

به‌علاوه این‌که جو دوسر اگرچه قند بسیار کمی دارد اما معمولاً هیچ‌کس جو دوسر را خالی نمی‌خورد و آن با میوه، آجیل، خرما، عسل یا چیزهای دیگر آن را همراه می‌کنند. به همین جهت افزایش میزان مصرف جو دوسر با افزایش میزان قندی که به بدن می‌رسد همراه است. پس باید در مصرف آن اندازه نگه داشت.

در خصوص گوارش هم میزان به اندازه جو دوسر به علت فیبری که دارد، برای سیستم گوارش مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن تبعاً به معنای افزایش فیبر دریافتی و در نتیجه اشکال در گوارش است.

لذا پیش از مصرف جو دوسر و قرار دادن آن به صورت ثابت در برنامه غذایی حتما با یک متخصص تغذیه یا یک مربی آگاه ورزشی مشورت کنید تا با خیال راحت بتوانید در جهت سلامت بدن خودتان پیش بروید.

یک روش 3 دقیقه‌ای برای بهره‌مندی از خواص جو دوسر!

اگر می‌خواهید از خاصیت‌های جو دوسر بهره‌مند شوید اما زمان کافی برای درست کردن غذاها و میان‌وعده‌های حاوی جو دوسر ندارید، می‌توانید اوتمیل‌های آماده فدوکس را امتحان کنید.

این اوتمیل‌ها که تنها در عرض 3 دقیقه و با مقداری آب جوش آماده می‌شوند، 8 طعم مختلف دارند و شما را خواص جو دوسر را بدون زحمت خاصی به بدن شما می‌رسانند.

طعم‌های اوتمیل‌های آماده فدوکس عبارت هستند از:

  • خرما و پسته
  • عسل و پسته
  • خرما و بادام
  • خرما و پسته
  • دارچین
  • وانیل
  • زنجبیل
  • و ماسالا

مشاهده قیمت و خرید اوتمیل های آماده فدوکس

 بخش پایانی

خواص جو دوسر امروزه بر سر زبان‌هاست. «میزان مصرف جو دوسر» به‌صورت استاندارد و کلی معادل نصف فنجان یا تقریبا 30 الی 40 گرم در روز است. اما به صورت جزئی باید مشخصات هر فرد و شرایطی که در آن قرار دارد، در نظر گرفته شود. از بین ساعات شبانه روز زمانی را برای استفاده از جو دوسر انتخاب کنید که به انرژی بیشتری نیاز دارید و حداقل تا خوابیدنتان 2 ساعت فاصله است. اگر مایلید در 2 زمان مختلف، جو دوسر مصرف کنید، حجم مصرفی را نصف کنید تا دچار سوء مصرف نشوید. حفظ تعادل در همه چیز ضروری است، حتی مصرف جو دوسر با همه خواصش.

سبد خرید
اسکرول به بالا