مطالب مرتبط

جوپرک یا گندم پرک؛ کدام بهتر است؟

اگر بین مصرف جوپرک یا گندم پرک مردد هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از فرآورده های جو است که خاصیت بیشتری دارند.

کدام یک بهتر است؟ جوپرک یا گندم پرک؟ وقتی می‌خواهید بین دو ماده غذایی یا فرآورده‌های آن‌ها، یکی را انتخاب کنید، باید به ارزش غذایی و خواصش توجه کنید. با این دو مقیاس، می‌توانید بگویید کدام یک برای بدن شما مفیدتر است و جایش در برنامه غذایی‌تان خالی! در ادامه این مقاله نیز قرار است همین کار را بکنیم. بررسی می‌کنیم که تفاوت جوپرک و گندم پرک در چیست و کدام یک بهتر است؟

تفاوت بلغور جو و گندم

جو و گندم، هر دو از غلات کاربردی در آشپزی هستند. در دستور پخت‌های نان و شیرینی، آرد گندم و جودوسر، از پایه‌های اصلی غذا هستند.

بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای آنکه بتوانید برنامه غذایی سالم‌تری داشته باشید، سراغ پخت نان یا شیرینی، با آرد جودوسر بروید. به نظر شما، چرا این توصیه بین متخصصان تغذیه رواج دارد؟

به این خاطر که جودوسر، پروتئین و فیبر بالایی دارد، در حالی که گلوتن آن ناچیز است. آرد جودوسر، مواد مغذی بیشتری دارد و سبوس‌های آن، اصولا گرفته نمی‌شود. در حالی که آرد گندم، بیشتر اوقات بدون سبوس است و در واقع، هیچ ارزش غذایی ندارد. آرد گندم، به شرطی ارزش غذایی دارد، که آرد گندم کامل باشد و سبوس آن را نگرفته باشند.

اکثر نانوایی‌ها، از آرد گندم بدون سبوس، برای پخت استفاده می‌کنند. سبوس برای بدن لازم است و به رشد و سلامتی آن کمک بسیاری می‌کند. برای آنکه بتوانید از فواید نان بهره ببرید، بهتر است سراغ نان‌هایی بروید که با آرد جودوسر تهیه می‌شوند یا نان‌هایی که حداقل، آرد گندم کامل دارند.

گندم در طول فرآیند آسیاب کردن، مقدار زیادی از فیبر خودش را از دست می‌دهد. چرا که فیبر آن، بیشتر در سبوسش قرار دارند و برای آسیاب کردن گندم، این سبوس را جدا می‌کنند. در حالی که جودوسر، حتی بعد از آسیاب کردن نیز، فیبر خود را از دست نمی‌دهد. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه، به مصرف جودوسر و فرآورده‌های تاکید دارند.

چراکه حاوی فیبر بسیار است، آب بدن را تامین می‌کند، نمی‌گذارد به یبوست دچار شوید و به عملکرد گوارش کمک می‌کند. در آخر، برای مدت زمان بیشتری، سیرتان نگه می‌دارد و نمی‌گذارد وزنتان بالا برود.

بیشتر بخوانید: جودوسر برای یبوست

 

مقایسه ارزش غذایی گندم و جو

گندم کامل، سرشار از کلسیم، منیزیم، منگنز روی و ید است. گندم می‌تواند التهابات بدن را کاهش بدهد، از ایجاد اختلالات متابولیک جلوگیری کند، سطح انرژی را افزایش بدهد و متابولیسم را بهتر کند. با این حال، گندم گلوتن زیادی دارد و برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مناسب نیست.

خواص جودوسر یا حتی پرک جودوسر، از خواص گندم پیشی می‌گیرد. جودوسر نه تنها به افزایش سطح انرژی و کاهش التهابات کمک می‌کند، بلکه در موارد زیر نیز، به بدن یاری می‌رساند:

  • بهبود سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها؛
  • تناسب اندام؛
  • کاهش وزن؛
  • عضله‌سازی؛
  • بهبود حرکت روده و گوارش؛
  • کنترل قند خون و دیابت نوع 2؛
  • جلوگیری و درمان فشار خون؛
  • درمان شوره سر،
  • بهبود رفلاکس معده؛
  • جلوگیری از آسم در کودکان؛
  • مبارزه با سرطان

این‌ها، همگی فقط موارد کمی از خواص جودوسر، آرد یا نوع پرک آن برای بدن است. پس، اگر می‌خواهید بدنی سالم‌تر داشته باشید، بهتر است از در پخت نان و شیرینی، از پرک جودوسر یا آرد آن، به جای آرد گندم استفاده کنید.

با خواندن این مقاله، حالا به این سوال پاسخ بدهید: جوپرک یا گندم پرک؟ کدام یک را برای آشپزی‌هایتان انتخاب خواهید کرد؟ قطعا پرک جو! چرا که این محصول، سرشار از مواد مغذی است و بدن شما را سالم‌تر نگه می‌دارد. حتما در برنامه غذایی خود، جایی برای فرآورده‌های جو و جودوسر باز کنید.

قیمت و خرید جو دوسر پرک فدوکس فوری و ساده در بسته‌های 500 و 250 گرمی

 

سوالات متداول

بلغور جو بهتر است یا بلغور گندم؟

بلغور جودوسر، خواص بیشتری از بلغور گندم دارد و به پیشگیری از سرطان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تناسب اندام، کمک بسیاری می‌کند.

پروتئین موجود در گندم و جو چقدر است؟

100 گرم آرد کامل گندم، 13 گرم پروتئین و 100 گرم جودوسر، 16 گرم پروتئین دارد.

سبد خرید
اسکرول به بالا