مطالب مرتبط

حقیقت رابطه جو دوسر و دیابت چیست؟

احتمالا در مقاله‌های متفاوت خوانده‌اید که جو دوسر و دیابت رابطه خوبی دارند. یعنی افراد دیابتی می‌توانند از جو دوسر، برای کنترل قند خونشان استفاده کنند. دلیل این امر، پایین بودن میزان قند جو دوسر است. در این مقاله می‌خواهیم حقیقت رابطه جو دوسر و دیابت را بررسی کنیم. با فدوکس برای کشف این حقیقت، همراه باشید.

آیا جو دوسر برای دیابت مفید است؟

زمانی اکثر مردم فکر می‌کردند دیابتی‌ها، هیچ‌گاه حق خوردن کربوهیدرات و قند را ندارند و باید این دو را کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند. اما حقیقت چیز دیگری بود.

در حقیقت دیابتی‌ها نیز به کربوهیدرات و قند نیاز داشتند، فقط باید نوع تغذیه خود را تغییر می‌دادند. سراغ کربوهیدرات پیچیده می‌رفتند و مصرف شیرینی‌های مصنوعی را قطع یا کم می‌کردند. به جای آن‎ها، سراغ مصرف شیرینی‌های طبیعی مانند خرما و کشمش می‌رفتند.

پس زمانی که می‌گوییم آیا جو دوسر برای دیابت مفید است یا خیر؟ نباید به خاطر کربوهیدرات و قند آن، به این سوال نه بگوییم. در حقیقت جو دوسر با قند پایینی که دارد می‌تواند قند خون را کنترل کند.

جو دوسر و دیابت؛ جو دوسر چطور به کنترل قند کمک می‌کند؟

حالا که می‌دانید جو دوسر واقعا به کنترل قند خون دیابتی‌ها کمک می‌کند، باید برویم سراغ این سوال که چطور این کار را انجام می‌دهد؟

1. با شاخص قند خون پایین!

شاخص قند خون مشخص می‌کند که یک غذا می‌تواند قند خون را کنترل کند یا نه. شاخص قند خون جو دوسر، پایین است.

اگر این عدد پایین‌ باشد، یعنی ماده غذایی برای دیابتی‌ها خطری ندارد و بعضا مفید است. جو دوسر باعث ایجاد تعادل گلوکز در بدن می‌شود و همین امر، به کنترل دیابت و بالا نرفتن ناگهانی قند خون، کمک بسیاری می‌کند.

2. با پرآب نگه داشتن بدن!

از طرف دیگر جو دوسر باعث می‌شود آب در بدن بماند و با همین کار، بدن را پرآب نگه می‌دارد. در نتیجه این امر، سوخت‌رسانی به ماهیچه‌ها سرعت کمتری خواهد داشت. حالا بدن آماده این است که منظم گلوکزها را جذب کند و قند خون ناگهانی بالا نرود.

3. با تنظیم ترشح انسولین!

از فواید دیگر جو دوسر برای درمان دیابتی‌ها، به کنترل و تنظیم ترشح انسولین نیز می‌توانیم اشاره کنیم. برای اینکه گلوکز به صورت ناگهانی جذب بدن نشود و قند خون سریع بالا نرود، باید ترشح انسولین کنترل شود. کاری جو دوسر می‌کند دقیقا همین است. ترشح انسولین را کنترل می‌کند تا گلوکز آرام‌آرام جذب بدن شود و قند خون افراد دیابتی بالا نرود.

بیشتر بخوانید: مصرف جو دوسر برای کبد چرب چه فایده‌ای دارد؟

آیا بلغور جودوسر نیز برای دیابت مفید است؟

درباره بلغور جودوسر، نظرها متفاوت است. در این که بلغور جو دوسر به دیابت کمک می‌کند شکی نیست؛ اما عوارضی نیز در کنار آن دارد. بیایید با یکدیگر فواید بلغور جو دوسر را مرور کنیم:

  • چون فیبر و شاخص گلیسمی یا همان شاخص قند خون پایینی دارد، به تنظیم قند خون کمک می‌کند؛
  • فیبر محلول دارد و می‌تواند کلسترول خون را کم کند، پس برای سلامتی قلب مفید است؛
  • به خاطر وجود فیبر، برای طولانی مدت افراد را سیر نگه می‌دارد و همین امر، به کنترل وزن دیابتی‌ها کمک می‌کند.

حالا عوارض مصرف بلغور جو دوسر چیست؟ بعضی از افراد متعتقدند اگر بلغور جودوسر را زیاد مصرف کنید، باعث افزایش قند خون می‌شود. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیرید، می‌توانید از اوت‌میل‌ جو دوسر در وعده صبحانه استفاده کنید.

این کار کمکتان می‌کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید، ترشح انسولین را تنظیم کنید و قند خون را زیر کنترل نگه داشته باشید. پس اگر بدانید چطور باید جودوسر را مصرف و حد تعادل را رعایت کنید، نیازی نیست نگران قند خونتان باشید.

چطور از جو دوسر برای کنترل دیابت استفاده کنیم؟

شما می‌توانید جو دوسر را در دستور غذاهای مختلف به کار ببرید. به جای گندم، از جودوسر برای پخت نان استفاده کنید! برای وعده‌های صبحانه اوت‌میل‌های مختلف جو دوسر را امتحان کنید؛ مثلا می‌توانید اوت‌میل خرما و پسته فدوکس را برای وعده صبحانه نوش جان کنید.

این اوت‌میل، شما را سیر نگه می‌دارد و با شیرینی طبیعی که دارد، قند خونتان را بالا نمی‌برد. اسموتی‌های مختلف، کوکی و بیسکوئیت‌ها و حتی سوپ‌ها را نیز می‌توانید با جو دوسر درست کنید و از یک غذای سالم و مفید لذت ببرید.

اوتمیل آماده، رسیدن به خواص جو دوسر پرک تنها در 3 دقیقه!

اگر می‌خواهید از خواص جو دوسر بهره‌مند شوید اما زمان کافی را برای آماده‌سازی میان‌وعده‌های و غذایی شامل جو دوسر پرک ندارید، اوتمیل‌های آماده فدوکس انتخاب‌های مناسبی برای شماست. این اوتمیل‌ها که در 8 طعم مختلف تولید می‌شوند، حاوی شیرین‌کننده گیاهی استویا هستند و تنها در عرض 3 دقیقه آماده خوردن می‌شوند.

  • خرما و پسته، 
  • عسل و پسته،
  • خرما و بادام،
  • عسل و بادام،
  • وانیل،
  • دارچین،
  • زنجبیل
  • و ماسالا

8 طعم مختلف اوتمیل‌های آماده فدوکس هستند که بنا به ذائقه خود می‌توانید طعم مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مشاهده قیمت و خرید اوتمیل های آماده فدوکس

 

سخن آخر

با خواندن این مقاله، به حقیقت رابطه بین «جو دوسر و دیابت» پی بردید. حالا می‌دانید اگر جو دوسر را درست و به اندازه مصرف کنید، می‌توانید قند خون را زیر سلطه خود بگیرید، وزنتان را کنترل کنید، انسولین را تنظیم کنید و نگران چیز دیگری نباشید. همچنین، برای وارد کردن مقدار مناسب جو دوسر به برنامه‌ غذایی‌تان، از متخصص تغذیه مشورت بگیرید تا خیالتان راحت باشد.

سبد خرید
اسکرول به بالا